گویا تک – آموزش موبایل
تبليغات

جدول اشتال میلگرد چیست؟ + راهنمای استفاده از جداول اشتال

جدول اشتال میلگرد چیست؟ + راهنمای استفاده از جداول اشتال

مقاطعی فولادی مانند میلگرد به‌واسطه کاربردهای متنوعی که دارند، در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند. اما تغییر طراحی میلگرد را می‌توان فراتر از قطر سطح مقطع برد و بر روی آن شیارهایی به نام آج ایجاد کرد. در نتیجه چنین تغییراتی ویژگی‌های مقطع فولادی از جمله استحکام نهایی، وزن و... به وجود خواهد آمد. بنابراین جهت طبقه‌بندی و بررسی دقیق مشخصات فنی انواع میلگرد جداولی تحت عنوان جدول اشتال میلگرد تدوین شد.

میلگرد یکی از مهمترین مصالحی است که در ساختمان با اسکلت بتنی و اسکلت فلزی به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات (ahanspot) با تولیدکنندگان انواع میلگرد آشنا شوید. همچنین امکان مشاهده مشخصات فنی و قیمت دقیق مقاطع فولادی و لوله‌های pvc نیز بر روی این سایت فراهم شده است. تمامی اطلاعات مندرج بر سایت آهن اسپات طبق آخرین تغییرات بازار به‌روزرسانی می‌شوند.

آشنایی با انواع میلگرد

میلگرد، قطعه ای فولادی و دایره‌ای شکل است که از آلیاژهای فولاد کربنی ساخته می‌شود. قطرمیلگردها و طراحی آج‌های روی سطح آن‌ها می‌تواند تعیین‌کننده کاربرد میلگرد، استحکام فشاری و استحکام کششی آن باشد. میلگرد در دو دسته کلی میلگرد ساده (A1) و آج‌دار (A2 و A3) قابلیت تولید دارند. گروه میلگردهای آج‌دار خود شامل 3 زیرگروه می‌شود.

میلگرد آج‎‌دار جناغی را از روی طرح شیار آن می‌توان شناسایی کرد. انعطاف‌پذیری این سازه از انواع آج‌دار دیگر بیشتر است. میلگرد آج‌دار مارپیچی دومین نوع این گروه است. در کاربرد این میلگرد باید توجه داشت که تا جایی که امکان دارد جوشکاری نشوند. زیرگروه آخر از انواع میلگردهای آج‌دار، میلگردهای مرکب هستند که با هدف استفاده در پروژه‌های عمرانی عرضه شدند.

روش تولید و شکل‌دهی میلگرد به 2 صورت نورد گرم و یا نورد سرد می‌تواند انجام گیرد. تنها تفاوت این است که در روش نورد گرم یک مرحله پیش گرم کردن تا دمایی در بازه‌ای بین 900 تا 1100 درجه سانتی‌گراد باید انجام گیرد. در فرایند شکل‌دهی بر روی مقطع اولیه و خام تغییر شکل پلاستیک عمده‌ای با اعمال فشار توسط غلتک‌های نوردی اعمال می‌شود.

پس از آن میلگردهای گرید آج‌دار وارد مرحله آج‌زنی خواهند شد. برای آج‌زنی میلگرد A2 در انتهای قفسه نوردی و آج‌زنی گرید A3 پس از یک مرحله خنک‌کاری انجام خواهد شد. پس از آج‌ زدن ابزاری به شکل گیوتین میلگردها در طول‌های 12 متری برش می‌دهد.

تولید میلگرد مانند دیگر محصولات فولادی باید بر اساس استانداردهای معتبر انجام گیرد تا بتوان به داده‌های سختی سنجی و جدول وزنی کارخانه اعتماد کرد. استانداردهای تولید شامل استاندارد ملی 3132، ASTM A615 آمریکا، استاندارد BS 4449 اروپا، و استاندارد DIN 488 آلمان هستند. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات قیمت روز انواع محصولات مفتولی را مشاهده کنید.

جدول اشتال میلگرد چیست؟ + راهنمای استفاده از جداول اشتال

جدول اشتال میلگرد چیست؟

جدول اشتال یا جدول فولاد به مجموعه‌ای از جدول‌های گفته می‌شود که در آن‌ها اطلاعات مرتبط با مقاطع فولادی آورده شده است. این جدول اولین بار توسط مهندس آلمانی به نام اشنایدر با هدف مشاوره دادن درباره محصولات آهن و فولاد تدوین شد. داده‌های مندرج در جدول اشتال شامل مشخصات فنی، ابعاد، وزن مخصوص، استحکام و... می‌باشد. مهندسین با دسترسی به این جداول محاسبات خود را برای اجرای پروژه‌های عمرانی انجام می‌دهند. همچنین بر اساس این جدول است که می‌توان کیفیت مصالحی مانند میلگرد را سنجید.

جدول اشتال میلگرد (STAHLBAU Table ) بر اساس استاندارد DIN آلمان تعریف شده است و می‌توان آن را با استفاده از روابطی با استاندارد دیگری تطبیق داد.

 

جدول اشتال میلگرد

ردیف

نشانه اختصاری

کمیت

یکا

1

G

وزن به‌ازای واحد طول

Kg/m

2

d

قطر میلگرد

mm

3

U

سطح روکش

Cm2/m

4

W

گشتاور مقاوم

Cm3

 

 البته پارامترهایی که در جدول اشتال میلگرد نوشته می‎شود می‌تواند به‌صورت زیر هم باشد. اما این تغییرات در اندیس گذاری‌های پارامترها تاثیری بر خواندن و تفسیر آن‌ها نخواهد داشت.

  • U2 : نشانگر سطح روکش است. هر چه این مقدار کمتر باشد، پوشش کمتری برای مقاومت به آتش سوزی نیاز خواهد بود.

  • W : گشتاور مقاوم پارامتری است که برای تخمین استحکام میلگرد در برابر تنش‌های برشی به کار گرفته می‌شود.

  • d : نشانگر قطر و گاهی سایز میلگرد است.

  • flache : مساحت سطح مقطع میلگرد به‌ازای هر یک متر طول آن را بیان می‌کند. یکای این پارامتر برحسب متر مربع است.

جدول اشتال میلگرد چیست؟ + راهنمای استفاده از جداول اشتال

روش استفاده از جدول اشتال میلگرد

روش استفاده از جدول اشتال میلگرد بیشتر بر مبنای آزمون و خطا و تکرار چند باره محاسبات است. در مرحله اول مساحت مقطع میلگرد (A) محاسبه می‌شود. سپس کوچک‌ترین عددی که برابر یا بزرگ‌تر از قطر آن باشد را در جدول باید پیدا کرد. پس از آن نمره میلگرد مشابه را با همان سطح مقطع، به عنوان جواب اولیه وارد محاسبات می‌کنید.

در ادامه نمره میلگرد تعیین شده باید صحت سنجی شود تا از انتخاب آن اطمینان حاصل گردد. اگر پاسخ اولیه در انتهای این محاسبات درست نبود، مقطع بالاتری را از روی جدول را باید انتخاب کرد.

جمع‌بندی

میلگرد در ابعاد و سطح مقطع‌های مختلف میلگرد ساده و میلگرد آج‌دار برای استفاده در پروژه‌های عمرانی تولید می‌شود. برای انتخاب درست مقطع مورد نیاز باید محاسبه وزن میلگرد را با کمک جدول اشتال میلگرد انجام داد. در این جدول مشخصات فنی از جمله وزن و سایز میلگردهای مختلف من جمله میلگرد سایز 10، میلگرد سایز 12، 14، 16 و 18 آورده شده است. همچنین به کمک این جدول می‌توان کیفیت خواص مکانیکی و وزن مقاطع مختلف را هم سنجید.

در آخر این که اگر می‌خواهید میلگرد باکیفیت را خریداری کنید می‌توانید به سایت آهن اسپات مراجعه نمایید. در این سایت اطلاعات انواع آهن آلات به همراه قیمت دقیقشان در دسترس شما قرار داده شده است.

این مطلب برای شما مفید بود ؟

لطفا به نویسنده این مطلب ستاره بدید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نویسنده : محمد پورداداش

اپلیکشین هایپرکاربرد

نظرات کاربران

  • در انتظار تایید 0
  • تایید شده 0
نظر شما پس از تایید مدیر درج خواهد شد
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !

مطالب مرتبط

چرا اسپیکر صدا ندارد

در دنیای امروز، با قاطعیت می‌توانیم بگوییم، زندگی بدون تکنولوژی با مرگ تدریجی تفاوتی ندارد. اسپیکرها و ...

ادامه مطلب
پیش شماره 0942 و 0941 برای کجاست؟ تبلیغاته؟

پیش شماره 0942 و 0941 نه متعلق به ایرانسل است و نه متعلق به همراه اول و رایتل! شاید برای شما جالب باشد که بدانید سر ...

ادامه مطلب
فاکتور شدن ، آماده حمل ، تخصیص پلاک و زمان تحویل ایران خودرو

فاکتور شدن ، آماده حمل ، تخصیص پلاک و زمان تحویل ایران خودرو مراحلی است که در انتهای ثبت نام خودرو و هنگام ...

ادامه مطلب