گویا تک – آموزش موبایل

هشدار: خلافی هایی که ناغافل دوبرابر می شوند!

هشدار: خلافی هایی که ناغافل دوبرابر می شوند!

هشدار: خلافی هایی که ناغافل دوبرابر می شوند!

هشدار: خلافی هایی که ناغافل دوبرابر می شوند!

برای جلوگیری از دو برابر شدن خلافی و جریمه های رانندگی خود چند دقیقه وقت بگذارید و این راهنما را مطالعه کنید.

 

اگر جریمه های خود را در مهلت معین (60 روز ) پرداخت نکنید، جریمه رانندگی شما دو برابر می شود!

جریمه های رانندگی مهلت پرداخت 60 روزه دارند که اگر در این مهلت پرداخت نشوند؛ جریمه دیرکرد یا دوبرابری هم به آن اضافه خواهد شد. یعنی اگر مبلغ 20 هزار تومان، خلافی داشته باشید بعد از 60 روز مبلغ جریمه 40 هزار تومان خواهد شد.

 

کدام خلافی ها دو برابر می شوند؟ جریمه های دوبرگی و دوربین دوبرابر نمی شوند.

جریمه ها با توجه به نحوه صدور جریمه به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

الف) روش تسلیمی: که پلیس خودرو را متوقف می کند و مدارک شما را (بیمه، کارت ماشین و گواهینامه) را درخواست و اقدام به پر کردن قبض جریمه می نماید. در این قبض جریمه مشخصات گواهینامه و راننده، اطلاعات روی کارت ماشین شامل رنگ وسیله نقلیه و شماره پلاک،  نوع تخلف و محل آن، تاریخ و زمان تخلف،  مشخصات افسر و کد وی، قید می شود. این نوع جریمه در صورت عدم پرداخت در مهلت 60 روزه دوبرابر می شود.

 ب) روش الصاقی: همان جریمه هایی است که برای خلافی پارک ممنوع و جریمه هایی از این نوع، زیر برف پاک کن خودروهای متوقف و بی راننده می بینید.  این نوع جریمه در صورت عدم پرداخت در مهلت 60 روزه دوبرابر می شود.

ج) روش دو برگی: در این نوع جریمه، پلیس بدون متوقف کردن وسیله نقلیه اقدام به جریمه کردن می کند. فرضا بدون بستن کمربند ایمنی در حال رانندگی هستید که پلیس به دلیل ترافیک بالای خیابان فقط جریمه می نویسد و اقدام به متوقف کردن و درخواست مدارک نمی کند. این نوع از جریمه در صورت عدم پرداخت در مهلت 60 روزه دوبرابر نمی شود.

د) روش خودداری: که دو حالت دارد یا راننده متخلف از قبول برگه جریمه تسلیمی خودداری کرده و یا بدون توجه به ایست پلیس (عمدا و یا سهوا) به رانندگی خود ادامه می دهد. این نوع جریمه در صورت عدم پرداخت در مهلت 60 روزه دوبرابر می شود.

و) روش ثبت تخلف با دوربین: که دوربین های کنترل طرح ترافیک و دوربین های کنترل سرعت پلاک را ثبت می کنند و از سوی پلیس راهور بررسی و قبض جریمه صادر می شود. این نوع جریمه در صورت عدم پرداخت در مهلت 60 روزه دوبرابر نمی شوند.

112

و اما نکته مهم: اغلب ما به دلیل مشغله زیاد، از استعلام خلافی غافل می شویم و بی خبر از اینکه جریمه شده ایم و با گذشت مهلت پرداخت 60 روزه، مبلغ جریمه دو برابر می شود. ضمن اینکه وسایل نقلیه با جریمه های بالای 1 میلیون تومان در صورت مشاهده پلیس، توقیف و به پارکینگ انتقال می یابند. در ادامه روشهای مختلف استعلام و پرداخت خلافی را ذکر می کنیم:

 

روشهای استعلام و پرداخت خلافی خودرو و موتور سیکلت کدامند؟

در حال حاضر پیامک خلافی تنها برای جریمه های دوربین، ارسال می شود که اغلب رانندگان آن را دریافت نمی کنند و روشی برای آگاه سازی رانندگان از تخلف خود در لحظه وقوع آن وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که برای استعلام خلافی خودرو، برنامه اندرویدی فرمون را روی گوشی خود نصب کنید و هر هفته و یا حداقل دو هفته یکبار، خلافی خودرو خود را استعلام کنید. برای استعلام خلافی کافیست به بخش مربوطه رفته و کد 8 رقمی کارت ماشین را در محل مورد نظر وارد کنید.

111

می توانید برنامه فرمون را به طور مستقیم از همینجا دانلود کنید.

 

روشهای دیگر استعلام خلافی:

1- ارسال کد  VIN  به شماره پیامک 1101202020  (که هزینه هر پیامک 350 تومان است)،

2-شماره تلفن 8 رقمی ۸۸۲۸۸۸۸۸ و وارد کردن کد VIN،

3-کد USSD (ستاره 110 مربع)  و وارد کردن کد VIN ،

4-مراجعه به سایت راهور به آدرس rahvar120.ir و وارد نمودن کد پستی 8 رقمی،

5-مراجعه به خودپردازها یا دستگاه های ATM

6- پلیس+10 ( که 30 هزارتومان هزینه دارد و جریمه های زیر 1 میلیون تومان از این طریق قابل استعلام و پرداخت است)

ضمنا برای استعلام خلافی موتورسیکلت می توان از روش پیامکی استفاده کرد.

 

روشهای اعتراض به خلافی کدامند؟

از آنجا که بعضا به دلیل اشتباه در ثبت شماره پلاک و یا دلایل مختلف دیگر، خلافی که مرتکب نشده اید به نام شما ثبت می شود با استعلام به موقع خلافی می توانید به جریمه اعتراض کنید. مهلت اعتراض به خلافی نیز 60 روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه است بنابراین یکی دیگر از دلایل استعلام خلافی به صورت هفتگی یا ماهانه همین است تا بتوانید در صورت اعتراض به جریمه به موقع اقدام کنید. برای اعتراض به خلافی بایستی به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید سپس درخواست شما توسط اجرائیات راهور بررسی می شود و نتیجه ظرف چند ساعت به اطلاع شما می رسد. اگر بازهم به نتیجه، اعتراض داشتید می توانید به مراکز اجرائیات راهور در شهر خود مراجعه کنید.

در پایان در صورت بروز سوال در هر یک از موارد بالا می توانید به سایت فرمون مراجعه کنید. در این سایت اخبار و اطلاعات کاملی در خصوص خلافی ، معاینه فنی، تعویض پلاک، طرح ترافیک، ثبت نام کارت سوخت، اعتراض به خلافی و نمره منفی گواهینامه، تعیین مقصر تصادفات، ... تهیه شده است که ضمن توضیح این موارد، نویسندگان سایت در قسمت نظرات پاسخگوی سوالات کاربران هستند. برای ورود به سایت فرمون اینجا کلیک کنید.

 

این مطلب برای شما مفید بود ؟

لطفا به نویسنده این مطلب ستاره بدید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نویسنده : حسینی

اپلیکشین هایپرکاربرد

نظرات کاربران

  • در انتظار تایید 0
  • تایید شده 2
نظر شما پس از تایید مدیر درج خواهد شد
  • امین 30 مهر 1398 پاسخ

    خب الان فرق بین خودداری و دوبرگی چی هستش ؟!
    از کجا معلوم 2 برگی رو نزنه خودداری ؟!

    • محمدرضا[ در پاسخ به امین ] 2 دی 1398 پاسخ

      برای جریمه کردن به عنوان خودداری یا شماره گواهینامه فرد لازمه و یا زیر پلاک(تاریخ کوچک ثبت پلاک) رو مینویسن، و الا حکم دو برگی داره که جریمه دو برابر نمیشه

مطالب مرتبط

پیش شماره 0942 و 0941 برای کجاست؟ تبلیغاته؟

پیش شماره 0942 و 0941 نه متعلق به ایرانسل است و نه متعلق به همراه اول و رایتل! شاید برای شما جالب باشد که بدانید سر ...

ادامه مطلب
فاکتور شدن ، آماده حمل ، تخصیص پلاک و زمان تحویل ایران خودرو

فاکتور شدن ، آماده حمل ، تخصیص پلاک و زمان تحویل ایران خودرو مراحلی است که در انتهای ثبت نام خودرو و هنگام ...

ادامه مطلب
قیمت اینترنت مخابرات ADSL در سال 1403

قیمت اینترنت مخابرات عنوان تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت ADSL است که هم اکنون برای مشاهده لیست آن در این مطلب ...

ادامه مطلب