گویا تک – آموزش موبایل
تبليغات

پسوند دامنه چیست؛ ۴ پسوند محبوب که باید بشناسید

پسوند دامنه چیست؛ ۴ پسوند محبوب که باید بشناسید

پسوند دامنه چیست. دامنه سطح بالا بخشی از یک دامنه است که بلافاصله پس از آخرین علامت نقطه در نام دامنه قرار می‌گیرد. دارای بالاترین سطح در سیستم نام دامنه سلسله مراتبی اینترنت است. به عنوان مثال، برای app.ahrefs.com، com دامنه سطح بالا، ahrefs سطح دوم و app سطح سوم است. در این مقاله به شما خواهیم گفت پسوند دامنه چیست و در ادامه با محبوب‌ترین‌ پسوند‌های آن آشنا خواهیم شد.

 

پسوند دامنه چیست؟

 

پسوند دامنه چیست؟

 

معروف ترین پسوندهای دامنه

 

پسوند دامنه، دامنه سطح بالا یا top-level domain گروهی از حروف است که به عنوان بخشی از URL آدرس وب سایت پس از خرید دامنه ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، در www.example.com، .com TLD است.

پسوند com رایج ترین پسوند است، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که یا محدود به انواع خاصی از مشاغل هستند و یا به همان اندازه محبوب هستند. هنگام ایجاد وب سایت خود، ابتدا باید یک نام دامنه ثبت کنید. این فرآیند شامل انتخاب دامنه سطح بالایی است که متناسب با دسته کسب و کار شما باشد.

بسته به حوزه شرکت شما، ممکن است امکان انتخاب هر TLD ممکن نباشد. TLD‌ها توسط سازمان غیرانتفاعی Internet Corporation برای نام‌ها و شماره های اختصاص داده شده (ICANN) محفوظ است. هر شرکتی که دامنه های سطح بالا را می‌فروشد و نگهداری می‌کند باید مستقیماً با ICANN سر و کار داشته باشد.

دامنه سطح بالا بخش بسیار مهمی‌از هویت وب سایت شما است و به همین دلیل بر تکنیک های سئو نیز تأثیر دارد. همه باید مراقب نحوه اولویت بندی نتایج توسط موتورهای جستجو باشند زیرا این معیارها بسته به اکتشافات و عادات جدید می‌توانند تغییر کنند.

 

معروف ترین پسوندهای دامنه

 

پسوند دامنه چیست؛ 4 پسوند محبوب که باید بشناسید

 

پسوند دامنه مانند .us یا .com نه تنها بخشی ضروری از URL است بلکه این دامنه های سطح بالا (TLD) نیز بخشی از نام تجاری شما می‌شوند. شرکت‌ها اهمیت زیادی برای ایمن سازی دامنه های مناسب برای وب سایت های خود قائل هستند. در دنیای آنلاین، تصویر برند و حضور آنلاین اغلب جدایی ناپذیر هستند. بیایید نگاهی به محبوب ترین پسوندهای دامنه بیندازیم.

1- پسوند .com

پسوند .com

پسوند دامنه .com محبوب ترین TLD موجود است. در ابتدا برای تعیین مشاغل انتفاعی استفاده می‌شد، اما اکنون به ابزاری برای پسوند دامنه تبدیل شده است. هنگام تصمیم گیری در مورد پسوند دامنه، تقریباً همیشه باید .com را انتخاب کنید البته در صورت موجود بودن. TLD .com معمولا بهترین انتخاب است زیرا آشناترین است.

همه ما چندین دهه است که دامنه های .com را در مرورگر وب خود تایپ می‌کنیم، بنابراین این همان چیزی است که از وب سایت‌ها انتظار داریم.

هنگامی‌که برای اولین بار نام یک دامنه یا کسب و کار را می‌شنویم، به طور خودکار آن را به عنوان دامنه .com تفسیر می‌کنیم، زیرا این پسوندی است که ما بیشتر به آن عادت کرده ایم.

در واقع، اگر یک .com برای دامنه شما وجود داشته باشد که شما مالک آن نیستید، این احتمال وجود دارد که بازدیدکنندگان به طور تصادفی به جای دامنه شما، صرفاً به دلیل خطای انسانی وارد آن دامنه شوند. برخی از هکرها حتی .com و سایر دامنه‌های دارای غلط املایی کسب و کار شما را برای کلاهبرداری از مشتریان شما خریداری می‌کنند.

پسوند .com تنها به دلیل آشنایی آن محبوب ترین نیست. بسیاری از شرکت‌های سئو ادعا می‌کنند که پسوند .com می‌تواند منجر به رتبه‌بندی جستجوی مطلوب‌تر شود. از منظر بک لینک، دامنه ای با .com دارای اعتبار بسیار بیشتری نسبت به دامنه ای با پسوند جدید یا ناآشنا است.

 

2- پسوند .net

مانند پسوند com، .net برای هر کسی آزاد است. آنچه در ابتدا برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا شبکه‌ها در نظر گرفته شده بود اکنون به جایگزینی محبوب برای وب سایت های .com تبدیل شده است. TLD .net ممکن است گزینه خوبی برای شرکت های مبتنی بر فناوری یا وب باشد زیرا به شبکه و فناوری دلالت دارد.

بسیاری از مردم دات نت را با برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر وب مرتبط می‌دانند. اگر کسب و کار شما در این صنایع فعالیت می‌کند، .net کاملا منطقی است و می‌تواند به اعتبارسنجی و برقراری ارتباط خدمات شما کمک کند. علاوه بر این، .net تقاضای کمتری نسبت به .com دارد، به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد که دامنه مورد نظر شما در دسترس باشد.

از آنجایی که بسیاری از مردم دات نت را با فناوری مرتبط می‌دانند، مشاغلی که خارج از فضای فناوری یا صنایع خدمات وب فعالیت می‌کنند ممکن است بخواهند از این TLD اجتناب کنند.

به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت نانوایی دارید و می‌خواهید یک دامنه .net داشته باشید، ممکن است فکر کنید Cookies.net عالی است. با این حال، کاربران ممکن است فکر کنند که کسب و کار شما به جای محصولات پخته شده خوراکی، خدماتی برای کوکی های وب ارائه می‌دهد. این قطع ارتباط می‌تواند منجر به سردرگمی‌بازدیدکنندگانی شود که در وب‌سایت پخت شما فرود می‌آیند.

 

3- پسوند .org

پسوند .org در ابتدا برای نشان دادن سازمان های غیرانتفاعی طراحی شده بود اما اکنون در دسترس همه است. این یک پسوند دامنه محبوب برای بسیاری از سازمان های غیر دولتی، غیرانتفاعی، سیاستمداران و احزاب سیاسی و جوامع آنلاین است.

بسیاری از کاربران وب .org را با یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد و قابل اعتماد مرتبط می‌دانند، اما معمولاً آن را با مارک های تجاری مرتبط نمی‌دانند.

 

پسوند .org یکی از TLD های اصلی است، بنابراین مزایای سئوی مشابه .com را به همراه دارد. علاوه بر این، .org از محبوبیت کمتری نسبت به .com برخوردار است، به این معنی که شانس بیشتری برای یافتن دامنه مورد نظر خود با آن پسوند دارید. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها انتخاب می‌کنند تا وب‌سایت خود را بر روی .org TLD بسازند که آن را به یکی از محبوب‌ترین پسوندها تبدیل می‌کند.

در حالی که اگر شما یک تجارت غیرانتفاعی یا اطلاعات محور را اداره می‌کنید، .org ممکن است منطقی باشد، اما برای همه منطقی نیست. به عنوان مثال، بسیاری از مردم .org را با جوامع و پایگاه های دانش مرتبط می‌دانند، بنابراین اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، انتخاب .org ممکن است منطقی نباشد. بیشتر بازدیدکنندگان انتظار خرید کالا از دامنه .org را ندارند.

وب سایت هایی که بهترین کار را با استفاده از .org TLD انجام می‌دهند بر ایجاد و پرورش جوامع متمرکز هستند.

 

4- پسوند .co

پسوند .co در ابتدا به عنوان کد کشور برای کلمبیا تعیین شد، اما به یک گزینه محبوب برای دامنه های جهانی تبدیل شده است. در حالی که یک گزینه جالب در لیست پسوند دامنه برتر است، محبوبیت آن در سال های اخیر افزایش یافته است.

.co TLD مخفف آشنایی برای شرکت ها، شرکت‌ها یا سرمایه گذاری های تجاری است. این نگرش باعث شده است که بسیاری از کارآفرینان آینده نگر برندهای خود را بر روی پسوند دامنه .co بسازند.

 

نتیجه گیری

پسوندهای دامنه بالا مکانی عالی برای شروع هستند، اما آنها تنها گزینه های شما نیستند. در واقع، بیش از 1500 TLD مختلف علاوه بر پنج پسوند دامنه رایج در حال حاضر وجود دارد.

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

این مطلب برای شما مفید بود ؟

لطفا به نویسنده این مطلب ستاره بدید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نویسنده : محمد پورداداش

اپلیکشین هایپرکاربرد

نظرات کاربران

  • در انتظار تایید 0
  • تایید شده 0
نظر شما پس از تایید مدیر درج خواهد شد
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !

مطالب مرتبط

چرا اسپیکر صدا ندارد

در دنیای امروز، با قاطعیت می‌توانیم بگوییم، زندگی بدون تکنولوژی با مرگ تدریجی تفاوتی ندارد. اسپیکرها و ...

ادامه مطلب
پیش شماره 0942 و 0941 برای کجاست؟ تبلیغاته؟

پیش شماره 0942 و 0941 نه متعلق به ایرانسل است و نه متعلق به همراه اول و رایتل! شاید برای شما جالب باشد که بدانید سر ...

ادامه مطلب
فاکتور شدن ، آماده حمل ، تخصیص پلاک و زمان تحویل ایران خودرو

فاکتور شدن ، آماده حمل ، تخصیص پلاک و زمان تحویل ایران خودرو مراحلی است که در انتهای ثبت نام خودرو و هنگام ...

ادامه مطلب