گویا تک – آموزش موبایل

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

مکانی که در آن خرید و فروش ارز دیجیتال انجام می‌شود را صرافی ارز دیجیتال می‌گویند. در واقع معمول‌ترین روش برای معاملات ارزهای دیجیتال و خرید و فروش بیت‌کوین، صرافی ارز دیجیتال می‌باشد.
معاملات در صرافی ارز دیجیتال اغلب به صورت جفت ارز بوده و به این شکل امکان‌پذیر است؛ فعالان این عرصه می‌توانند جفت‌ارزها را با یکدیگر معامله کنند. برای مثال ارز بیت کوین-اتریوم را می‌توان با یکدیگر معامله کرد.
به این کار مبادله در زبان انگلیسی، اکسچنج می‌گویند و به همین جهت در بدو ورود ارزهای دیجیتال به ایران، از عبارت اکسچنج برای نام بردن از صرافی ارز دیجیتال استفاده می‌شد. اما رفته رفته با جا افتادن کلمه صرافی، دیگر اکسچنج‌ها به صرافی ارز دیجیتال تغییر نام یافتند و این عنوان در کشور رایج شد.

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

 

ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال

این مکان‌های آنلاین، برای رد و بدل ارز دیجیتال از ویژگی‌های مختلفی برخوردارند که آن‌ها را به معامله‌کنندگان ارز دیجیتال ارائه می‌کنند. برای بهره‌مندی از این فضا، ابتدا باید عملیات ثبت نام را انجام داد. در واقع در صورت ثبت نام است که قابلیت‌های متعدد این مکان برای افراد فراهم می‌شود.
برای مثال از یک صرافی می‌توان به عنوان کیف پول برای دارایی‌های ارز دیجیتال بهره گرفت. هر یک از صرافی‌ها کیف پول مخصوص به خود را دارند که در صورت ثبت نام در آن‌ها، کیف پول حساب شما فعال می‌شود.
مهم‌ترین ویژگی این صرافی‌ها خرید و فروش ارز دیجیتال است. از دیگر قابلیت‌های این صرافی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که شما این امکان را دارید که در این صرافی‌ها سفارش خرید یا حد ضرر انتخاب کنید که در این صورت ارز شما به صورت خودکار توسط صرافی خرید و فروش می‌شود.

فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال، تا حدودی شبیه به کارگزاری‌های بازار سنتی است، اما تفاوت‌های بسیاری با آن دارد. ساده‌ترین امکان در این صرافی‌ها خرید و فروش ارز دیجیتال است ولی به دنبال گسترش آنها قابلیت‌های بسیاری فراهم شده که از جمله آنها می‌توان به معاملات فرابورس، مارجین و قراردادهای آتی اشاره کرد.
البته ناگفته نماند که با تمام این ویژگی‌ها امنیت کیف پول در تمامی این مکان‌ها بالا نیست و از همین رو نمی‌توان روی امنیت صرافی‌ها حساب کرد و دارایی‌های خود را به آن‌ها سپرد.

معاملات مارجین

در این نوع از معامله، با مبلغ بالای پولی که از فرد دیگر قرض گرفته شده، براساس پولی که قبلا داشتید معامله صورت می‌گیرد.

 

چگونگی افتتاح حساب در صرافی ارز دیجیتال

بسته به اینکه یک صرافی در کدام کشور ایجاد شده موظف است که قوانین و مقررات خود را مطابق قوانین آن کشور تعریف کند. تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال به سبب مسایل قانونی، آن دسته از کشورهایی که در تحریم آمریکا قرار دارند را در لیست تحریم‌شدگان در سایت خود قرار می‌دهند. برای مثال بایننس ایران را تحریم کرده‌اند.
اما در مجموع هر صرافی یا اکسچنجی در هر جای دنیا که ایجاد شده باشد، حداقل به یک مدل به منظور تایید هویت برای تأیید اعتبار حساب نیاز دارد، گرچه امکان استفاده بدون احراز هویت از صرافی‌ها هم وجود دارد اما امکان دسترسی به خدمات محدود می‌شود.
خیلی از صرافی‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند که بدون تایید هویت یک حساب کاربری افتتاح کنند. اما این حساب‌ها دارای محدودیت‌های واریز و برداشت از حساب هستند.

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

 

رای مثال در بایننس در صورت عدم احراز هویت شما نمی توانید بیشتر از 2 بیتکوین برداشتی یا واریزی داشته باشید که عدد کمی نیست. پس در صورت عدم احراز هویت در بایننس نیز می شود فعالیت داشت ولی مهم ترین چیزی که در این صرافی اهمیت دارد ، آی پی کاربر است که باید ثابت باشد. یعنی شما نمی توانید در هر بار اتصال با یک آی پی متفاوت وارد حساب کاربری خود شوید که برای این موضوع سایت های زیادی در این حوضه فعال هستند از جمله آی پی ثابت فیت نت ، اکسپرس ، نورد و ....
به طور کلی تایید هویت پایه نیازمند تصویری از گذرنامه یا کارت شناسایی کاربر دارد که پس از آن تایید هویت دو مرحله‌ای فعال می‌شود و دارای رمز عبور و یا گوگل آتنتیکیتور محرمانه است و هر 30 ثانیه، دوباره تولید می‌شود و کاربران برای هر بار ورود به حساب کاربری خود باید آن را وارد کنند.

این مطلب برای شما مفید بود ؟

لطفا به نویسنده این مطلب ستاره بدید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نویسنده : واحد تبلیغات

اپلیکشین هایپرکاربرد

نظرات کاربران

  • در انتظار تایید 0
  • تایید شده 0
نظر شما پس از تایید مدیر درج خواهد شد
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !

مطالب مرتبط

آموزش سلب امتیاز سیم کارت رایتل از طریق my rightel

سلب امتیاز سیم کارت رایتل از طریق رایتل من - my rightel عنوان نوشته ای است که هم اکنون در آن حضور دارید. در واقع سلب ...

ادامه مطلب
دانلود نقشه بی آر تی تهران 1402 PDF خطوط تندرو

دانلود نقشه بی آر تی (BRT) شهر تهران به افرادی که از این سامانه تندرو برای جابه‌جایی در سطح شهر تهران استفاده ...

ادامه مطلب
آموزش دریافت 30% شارژ بیشتر همراه اول برای بانوان

شارژ بیشتر همراه اول یعنی چیزی در حدود 30% برای سیم کارت‌های اعتباری که به نام یک خانم باشد توسط طرح بانوان ...

ادامه مطلب